
In de Romeinse mythologie is Diana de godin van de jacht, patrones van de natuur en de maan. Deze beschermheilige, altijd afgebeeld met pijl en boog, waakte over de bossen en al het leven dat er werd geboren. Vanaf vandaag wijzen haar pijlen ook de weg naar de mobiliteit van de toekomst. Een pilotproject voor een zelfstandig rijdende auto, ontwikkeld door SEAT in samenwerking met het Automotive Technology Center van Galicië, draagt inmiddels haar naam.
‘DIANA’ is een innovatieproject waarmee SEAT autonome rijsystemen test. Het prototype op basis van een SEAT Leon is uitgerust met vijf lidar-sensoren, vijf radars, zes camera's, twaalf echo’s en acht computers die een 360º zicht rondom geven. Deze componenten genereren een grote hoeveelheid gegevens die in milliseconden worden verwerkt en naar een centrale besturingsunit worden gestuurd. Vervolgens voert de auto op basis van al die data geheel autonoom de rijhandelingen uit.
- SEAT’s pilotproject DIANA verkent de mogelijkheden die autonoom rijdende auto’s bieden voor intelligente, stedelijke mobiliteit
- DIANA haalt en brengt via een app zelfstandig passagiers en zoekt zelf een parkeerplek
- Grotere autonomie van auto’s helpt in de toekomst om ongevallen en files te verminderen

Auto als chauffeur
Bij het DIANA-prototype geeft de bestuurder de controle over aan de auto, die vervolgens als chauffeur fungeert. Toch kan het prototype - indien nodig - de controle ook teruggeven aan de bestuurder, die daarom alert moet blijven voor het geval hij de besturing weer over moet nemen. DIANA heeft drie functies:
- Autonomous Chauffeur
- Automated Valet Parking
- Summoning

Op weg naar de toekomst
Op de schaal van Advanced Driving Assistance Systems (ADAS), die loopt van 0 tot en met 5, heeft DIANA inmiddels autonomieniveau 3 bereikt. Voor SEAT is het belangrijk om deze technologie te blijven ontwikkelen en te testen, om ervoor te zorgen dat het systeem honderd procent veilig is. Naarmate het autonomieniveau toeneemt, helpen de systemen het aantal ongevallen terug te brengen en files te verminderen. In de toekomst kan een auto met een grotere autonomie nieuwe, intelligente mobiliteitsdiensten aanbieden en congestie in grote steden en gebieden met gecompliceerde mobiliteit elimineren.

Zes niveaus van autonoom rijden
- Geen automatisering, de bestuurder regelt alle voertuigfuncties zelf.
- De auto heeft enkele hulpfuncties, zoals stuurbekrachtiging of cruise control, maar het is aan de bestuurder om te beslissen of hij deze al dan niet gebruikt.
- De bestuurder behoudt de controle over het rijden, maar het systeem kan onder toezicht van de bestuurder de besturing en snelheid regelen.
- Het systeem regelt zelfstandig alle dynamische aspecten van het rijden
- De auto kan de functies onder alle omstandigheden autonoom uitvoeren, zodat de bestuurder zich kan concentreren op secundaire taken, zonder zich zorgen te maken dat de auto de controle teruggeeft.
- Volledig autonoom, de bestuurder wordt inzittende van het voertuig en het systeem vereist geen menselijke tussenkomst in alle situaties en omstandigheden.
Vragen of opmerkingen?
Wil je meer informatie? Neem dan direct vrijblijvend contact met ons op. Ons team staat voor je klaar. Liever direct contact via WhatsApp? Stuur dan een berichtje naar 06-55725428
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.